azadlig radiosu




GunAzTv nin haberlerin burdan elde edinin.

Tel:0017732447102,0017733880100,0017735090820,0017735090870,0017735090840,0017734784133

19 Ağustos 2008 Salı

'سپاه پاسداران موشکهای دیگری را آزمایش کرد'


رایس: ما تعهد خود در کمک به متحدانمان را بسیار جدی می گیریم .ایران به آزمایش موشکی خود ادامه داده و وزیر خارجه آمریکا بر دفاع از متحدان آن کشور در برابر تهدیدات نظامی تاکید نهاده است. روز پنجشنبه، 10 ژوئیه (20 تیر)، به نقل از برخی منابع خبری ایران گزارش شد که نیروی هوایی سپاه پاسداران در خلال ساعات شب قبل، تعداد دیگری موشک های دوربرد و میان برد را با موفقیت به اهداف تعیین شده شلیک کرده است. روز چهارشنبه منابع نظامی جمهوری اسلامی از پرتاب آزمایشی نه فروند موشک میان‌ برد و دور‎‌ برد شامل موشک ارتقا یافته شهاب-3 خبر داده بودند. پرتاب آزمایشی این موشک ها در جریان برگزاری رزمایش دریایی و موشکی پیامبر اعظم در منطقه خلیج العرب صورت گرفته است.

خبرگزاری فارس در گزارش مربوط به آزمایش های شب گذشته نوشته است که یکی از ویژگی های موشک های سپاه پاسداران امکان شلیک آنها در هر وضعیت جوی و در هر ساعت از شبانه روز است. منابع ایرانی وزن موشک ارتقا یافته شهاب-3 را یک تن و برد آن را دو هزار کیلومتر گزارش کرده اند که به این ترتیب، بخشی از خاک اسرائیل نیز در برد این موشک قرار می گیرد. منابع ایرانی همچنین از شلیک آزمایشی اژدر حوت در رزمایش اخیر سپاه پاسداران خبر داده و آن را اسلحه ای موثر علیه زیردریایی های دشمن توصیف کرده اند. دو سال پیش نیروی دریایی سپاه پاسداران برای اولین بار از آزمایش اژدر حوت خبر داد و آن را سریعترین موشک زیرآبی جهان توصیف کرد هر چند این ارزیابی از سوی منابع مستقل تایید نشده است. رزمایش سپاه پاسداران چند روز پس از آن گزارش می شود که ارتش اسرائیل یک رشته تمرین های نظامی را به اجرا گذاشت و هدف از آنها، آمادگی برای دست زدن به عملیات علیه هدف هایی در فواصل دور عنوان شد. برخی از ناظران تمرین های هفته گذشته اسرائیل را هشداری در مورد احتمال حمله هوایی آن کشور به تاسیسات هسته ای ایران تعبیر کردند و افزودند که در چنین عملیاتی، ممکن است زیردریایی های اسرائیلی نیز برای موشکباران هدف های داخل ایران شرکت کنند. در عین حال، مقامات اسرائیلی تاکنون برنامه ریزی برای دست زدن به حمله علیه هدف هایی در داخل خاک ایران را تایید نکرده اند.



انتقاد غرب و نگرانی چین

در حالیکه شورای امنیت سازمان ملل متحد تحریم هایی را علیه سازمان ها و اشخاص ایرانی مرتبط با برنامه های موشکی جمهوری اسلامی به تصویب رسانده، انتشار خبر آزمایش های موشکی سپاه پاسداران انتقاد تند تعدادی از کشورهای غربی را در پی آورده است. آزمایش موشکی ایران انتقاد غرب و ابراز نگرانی چین را به دنبال آورده است .روز چهارشنبه، مقامات آمریکایی آزمایش موشکی سپاه پاسداران را اقدامی تحریک آمیز خواندند و آلمان، فرانسه و ایتالیا نیز آن را مورد انتقاد شدید قرار دادند. ایالات متحده پرتاب آزمایشی موشک ارتقا یافته شهاب-3 را نشانه ای از بی تاثیر بودن تحریم های بین المللی علیه برنامه های موشکی ایران توصیف کرد و در عین حال، از ایران خواست از ادامه این آزمایش ها خودداری ورزد. خبر آزمایش موشک های دوربرد جدید ایران در حالی انتشار می یابد که ایالات متحده بر پیگیری برنامه گسترش سیستم دفاع ضد موشکی به شرق اروپا، که با مخالفت روسیه مواجه بوده، اصرار می ورزد. مقامات آمریکایی گفته اند که هدف از این برنامه، تضعیف توانایی نظامی روسیه نیست بلکه منظور از آن، حمایت از کشورهای متحد آمریکا در برابر حملات موشکی کشورهایی مانند ایران است.

Hiç yorum yok: