azadlig radiosu




GunAzTv nin haberlerin burdan elde edinin.

Tel:0017732447102,0017733880100,0017735090820,0017735090870,0017735090840,0017734784133

14 Haziran 2008 Cumartesi

جرئیات تازه ی قتل فرهاد محسنی توسط وزارت اطلاعات


• مرگ فرهاد محسنی، موجی از نگرانی را در بین خانواده های فعالان بازداشتی و نهادهای حقوق بشری آذربایجانی سبب شده است. پلیس مدعی است او خودکشی کرده است ...




اخبار روز: www.akhbar-rooz.com
شنبه ۲۵ خرداد ۱٣٨۷ - ۱۴ ژوئن ۲۰۰٨



مرگ فعال هویت طلب آذربایجانی که در بازداشت نیروهای امنیتی ایران به سر می برد، موجی از نگرانی را در بین خانواده های فعالان بازداشتی و نهادهای حقوق بشری آذربایجانی سبب شده است.
فرهاد محسنی نگارستان، فعال سیاسی آذربایجانی که در بازداشتگاه وزارت اطلاعات تبریز درگذشت و مقامات امنیتی جنازه او را، روز چهارشنبه ۲۲ خرداد ۸۷ به پزشکی قانونی تحویل داده اند، در سالهای گذشته نیز سابقه دستگیری داشته است. او در اعتراضات ۱۳۸۵ توسط گلوله مامورین زخمی شده و در این سال چندین ماه نیز در زندان به سر برده است.
منابع مطلع از تبریز می گویند آقای محسنی را روز اول خرداد در خیابان تبریز تعقیب و در پارک ائل گولو بازداشت کردند. خبرمرگ را وقتی به خانواده اش دادند، که آنها بیش از ۲۰ روز خبری از او بودند.
پیشتر بستگان فرهاد محسنی، اعلام داشته بودند که تمامی تلاشهای آنها برای پیدا کردن محل نگهداری و وضعیت او بی نتیجه بوده است. مقامات امنیتی همچنین خانواده این فعال آذربایجانی را تهدید کرده بودند که در صورت پیگیری وضعیت فرزندشان و رسانه ای شدن موضوع، با آنان برخورد خواهند کرد.
از طرفی جسد فرهاد محسنی نگارستان، ۲۵ ساله، بدون کالبد شکافی و بررسی چگونگی مرگ او روز پنجشنبه ۲۳ خرداد دفن شد.
در حالیکه مقامات قضایی و امنیتی ایران هنوز هیچ توضیح روشن در خصوص مرگ این فعال آذربایجانی ارائه نداده اند. اداره اطلاعات تبریز نیز فشارها را در خصوص عدم گفتگو و مصاحبه خانواده محسنی با رسانه ها و مدافعان حقوق بشر افزایش داده است.
در این خصوص فاخته زمانی، مسئول انجمن دفاع از زندانیان سیاسی آذربایجانی در ایران ( آداپ)، می گوید:" اگر چه مسئولان امنیتی با تحت فشار قرار دادن خانواده محسنی می خواهند آنها از لحاظ قضایی مساله را پیگیری نکنند اما مسئولیت جان این فعال به طور یقین برعهده نیروهای امنیتی است و آنها باید پاسخگو باشند و ما این مسئله را تا انتها پیگیری خواهیم کرد".
"برابر اصل ۲۲ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، جان، مال، حیثیت و... شهروندان ‏ایرانی در حمایت کامل قانون قرار داشته و مهمترین مصداق از مصادیق حقوق بشر و حقوق طبیعی انسانها، امنیت ‏جانی و حق حیات آنهاست."‏
به گفته این مدافع حقوق بشر حاکمیت فعالین آذربایجانی را که در مناسبت های مختلف و با راه و منش های مدنی و مسالمت آمیز خواستار دستیابی به ابتدائی ترین حقوق خود هستند (تحصیل به زبان مادری) سرکوب نموده و در این راه از هیچ برخوردی دریغ نمی کند. حال اینکه کوشش مسالمت‌آمیز و مدنی برای ابراز تعلقات زبانی و قومی از حقوق اساسی هر شهروندی محسوب می‌شود.
علیرضا جوانبخت، سخنگوی کمیته دفاع از زندانیان سیاسی آذربایجان (آسمک) نیز می گوید:
"حکومت جمهوری اسلامی ایران در دو سال گذشته برای جلوگیری از تکرار اعتراضات ماه مه ۲۰۰۶ در آذربایجان پروژه های بسیار وحشتناکی را در دست اجرا داشته است. خبر مرگ فرهاد محسنی در زیر شکنجه عوامل اطلاعاتی حکومت، به خاک سپردن این فعال ملی آذربایجان بدون کالبد شکافی و تهدید خانواده او در خصوص عدم اطلاع رسانی، علامت تشدید این عملیات وحشتناک حکومتی است."
وی می افزاید: "عوامل امنیتی جمهوری اسلامی ایران از تاریخ ۲۲ مه ۲۰۰۶ تاکنون دهها معترض آذربایجانی را کشته و زخمی کرده اند. عدم وجود حمایت بین المللی کافی٬ موجب ادامه این روند از سوی حکومت شده است. اکنون برای حفظ سلامت و تامین امنیت جانی فعالان و زندانیان سیاسی آذربایجان به حمایت بین المللی احتیاج داریم و از تمامی فعالان حقوق بشر٬ روزنامه نگاران٬ نویسندگان و روشنفکران تقضا داریم به کمک همکاران و همفکران آذربایجانی خود در زندانهای ایران بشتابند."
از طرفی مرگ این فعال خشم فعالان مدنی آذربایجانی را نیز بدنبال داشته است. این فعالان معتقدند این اقدام بخشی از ‏روند سرکوب حرکت های هویت طلبی توسط دولت است. آنها می گویند فعالان مدنی مناطق آذربایجان، نظیر ‏تبریز و نقده آماج ضربه های سخت تری از این سرکوب ها قرار گرفته اند.
سازمان عفو بین الملل می گوید در ماه جاری، بیش از ۱۰۰ فعال در تبریز دستگیر شده است که عده ای از آنها همچنان در زندان و بازداشتگاههای وزارت اطلاعات به سر می برند.
واحید قاراباغلی
vahidqarabagli@gmail.com

خودکشی کرده است!
مقامات امنیتی در پی کشته شدن فرهاد محسنی نگارستان که در بازداشت این نیروها بوده است، بار دیگر به داستان تکراری انکار روی آورده اند. رئیس رییس پلیس آگاهی استان آذربایجان شرقی مدعی شد نامبرده خودش رادر آب استخر غرق کرده است!!!
به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران از تبریز رییس پلیس آگاهی استان آذربایجان شرقی گفت: جسد مردی ‪ ۲۳‬ساله که ‪ ۲۰‬روز پیش مفقود شده بود، روز چهارشنبه از داخل استخر آبی پارک ایل گلی تبریز کشف شد.
سرهنگ" مجتبی امانی" روز پنجشنبه در گفت و گویی با خبرنگار ایرنا افزود: این فرد به نام "فرهاد م." روز سوم خرداد به همراه دوستان خود از منزل خارج و دیگر مراجعه نکرده بود.
به‌گفته وی کارآکاهان جنایی در بررسی جسد هیچ‌گونه آثار ضرب و جرح مشاهده نکرده و احتمال داده می‌شود نامبرده خود را در آب استخر غرق کرده است.
این گزارش مدعی است پزشک قانونی تبریز استفاده نامبرده از قرص‌های روان گردان را تایید کرده است!

12 Haziran 2008 Perşembe

نصب سیستمهای پارازیت زا در تبریز جهت کور کردن امواج گوناذ تی وی

دنبال نگرانی رژیم آپارتاید ار تاثیر امواج روشنگر شبکه گوناز تی وی، سیستمهای پارازیت زای قوی ای در برخی از مناطق تبریز همچون محلات باغمئشه، رشدیه، عباسی، مارالان، امامیه، حافظ… نصب شده است تبریز.

تحلیل تلویزیون الجزیره قطر در مورد آذربایجان

اویرنجی نیوز

29 بهمن 1386, بوسيله ى اردوان



در سايت ببينيد : ارسال شده برای سلام دمکرات

این هفته بخش انگلیسی تلویزیون الجزیره قطر در برنامه مشهور سیاسی خود زیر عنوان Listening Post به بررسی موقعیت آذربایجانیهای دو سوی آراز(ارس) پرداخته و حرکت ملی آذربایجان جنوبی را مورد بررسی قرار داده است.

گزارشی از این برنامه :

در حال حاضر بیش از سه برابر جمعیت جمهوری آذربایجان، ترکهای آذربایجانی در ایران زندگی میکنند که این موضوع مشکلاتی را مابین آذربایجان و ایران ایجاد کرده است. آذربایجانیهای ایران برای دسترسی به حقوق فرهنگی و زبانی خود با دولت مرکزی اختلاف دارند و جهت رسیدن به حقوق خود و آزادی های فرهنگی و زبانی در تلاش هستند. به نظر میرسد که این اختلاف در هوا ( امواج تلویزیونی) و زمین (رفت و آمد آذربایجانیها مابین دوکشور) ادامه دارد. کشور آذربایجان یکی از جمهوریهای جنوبی اتحاد جماهیر شوروی سابق بوده که با ایران هم مرز است. وقتی شما به مدت زمان طولانی از سمت جمهوری آذربایجان در امتداد مرز به سوی ایران نگاه میکنید، احساس خوبی به شما دست نمیدهد. در حال حاضر این مرز برای تبادل کالا، رفت آمد مردم و تبادل افکار باز شده است. این مرز ملت آذربایجان را به دوقسمت تقسیم کرده است. در سمت جمهوری آذربایجان حدود 8 ملیون آذربایجانی تحت حکومت مستقل و سکولار زندگی میکنند که دارای روابط نزدیکی با غرب و ایالات متحده میباشد ولی در آن سوی مرز بیش از سه برابر این جمعیت، مردم آذربایجانی با شرایطی متفاوت در جمهوری اسلامی ایران زندگی میکنند. در حال حاضر برنامه های تلوزیونی جمهوری اسلامی حتی در فاصله 240 کیلومتری از مرز مشترک در پایتخت آذربایجان باکو قابل دریافت است و از طرفی در داخل خاک ایران در مناطق نزدیک به مرز، امواج تلویزیون جمهوری آذربایجان نیز قابل دریافت است. چندین کانال تلویزیونی ایرانی نیز در جمهوری آذربایجان قابل دریافت هستند. در موقع غروب جمعی از مردم را دیدیم که در حال تماشای برنامه های شبکه ایرانی "سحر" بودند که برای رساندن اخبار و مقاصد فرهنگی از طرف دولت ایران برای آذربایجانیهای جمهوری آذربایجان و به زبان ترکی آذربایجانی به راه انداخته شده است. این کانال تلویزیونی مخاطبان زیادی در جمهوری آذربایجان دارد. به نظر میرسد که جمهوری اسلامی در جهت القای افکار خاص به مردمی است که خارج از مرزهای ایران در حال زندگی میباشند. آذربایجانیهایی که در ایران زندگی میکنند، اطلاعات زیادی از سمت شمال دریافت نمیکنند و از طرفی به خاطر متفاوت بودن حروف الفبا از خواندن روزنامه ها و نشریاتی که در جمهوری آذربایجان منتشر میشوند محروم هستند.

دولت جمهوری آذربایجان هیچ نوع برنامه تلویزیونی ویژه آذربایجانیهایی که در ایران زندگی میکنند، پخش نمیکند. به گفته برخی از رانندگان که مابین ایندو کشور در حال رفت آمد هستند، تا 70 کیلومتری داخل خاک ایران برنامه های تلویزیونی جمهوری آذربایجان قابل دریافت و مشاهده است و مردم از این برنامه ها بسیار استقبال میکنند. از طرفی رسیدن امواج تلویزیونی جمهوری اسلامی تا باکو میتواند تهدیدی برای جمهوری آذربایجان محسوب شود، چرا که ایران قادر است به این وسیله افکار مردم جمهوری آذربایجان را منحرف سازد.

حدود یک سوم مردم ایران را آذربایجانیها تشکیل میدهند. ولی این گروه از مردم ایران اعتقاد دارند که دولت جمهوری آذربایجان برای توسعه ناسیونالسم آذربایجانی در ایران هیچکاری انجام نمیدهد. در حال حاضر ده ها هزار نفر از آذربایجانیهای ایران از ایران گریخته و شهر باکو را بعنوان محل زندگی خود اختیار کرده اند. این گروه در صدد هستند تا اطلاعات ممنوعه توسط دولت ایران را به هر نحو ممکن از مرز رد کرده و به آذربایجانیهای ایران برسانند. به نظر میرسد که هر ماه حدود 500 نسخه از روزنامه ناسیونالیستی "ترکستان Türkistan" به ایران قاچاق میشود. خواندن این روزنامه در ایران جرم محسوب میشود. مسوولین این روزنامه اظهار میدارند که آنها درصدد هستند مقادیر زیادی از این روزنامه را از راه های مختلف به آذربایجان جنوبی برسانند تا در اختیار مردم قرار گیرد. در حال حاضر آذربایجانیهای ایران موفق شده اند که کانال تلویزیونی "گوناز تی وی GünAz TV" را راه اندازی کنند که از شیکاگوی آمریکا پخش میشود.

آقای اوبالی، مسوول این تلویزیون" میگوید که ما امکانات زیادی نداریم مثلا میزی که برای پخش برنامه استفاده میکنیم از یک رستوران امانت گرفته ایم و نفراتمان کم هستند لذا مجبوریم خیلی از مواقع شبها نیز کار کنیم و در یک گوشه ای از استودیو میخوابیم. ایشان اضافه کردند که این تلویزیون تنها منبعی بود که قیام مردم آذربایجان جنوبی در سال 2006 را بطور کامل پوشش داد که این قیام ها در اعتراض به چاپ و پخش کاریکاتور تحقیر آمیز در مورد ترکهای آذربایجانی توسط رونامه دولتی ایران بر پا شده بود. آقای اوبالی اعتقاد دارد که اختصاص بودجه توسط کنگره امریکا برای پخش برنامه های تلویزیونی غیر فارسی زبان در ایران ادعایی بیش نبوده است. ایشان اعتقاد دارند که بهترین روش تغییر رژیم در ایران همکاری و متحد کردن ملتهای تحت ستم در ایران شامل ترکهای آذربایجان، عربها، بلوچ ها، کردها و ترکمن ها میباشد. اگر دولت آمریکا برای این مسئله بودجه ای اختصاص داده است، ما بیخبریم و تا آنجایی که من اطلاع دارم هیچکدام از گروهای آذربایجانی و این تلویزیون کمکی از آمریکا که موسوم به بودجه دمکراسی است دریافت نکرده اند.

صدای آمریکا برنامه ای است که توسط دولت آمریکا جهت انتقال نظرات دولت و مردم آمریکا به دیگر ملتهای دنیا در نظر گرفته شده است. جدیدا دولت آمریکا بودجه ای معادل 50 ملیون دلار امریکا جهت توسعه و پخش برنامه های رادیویی و تلویزیونی برای ایرانیها در نظر گرفته است. هیچکدام از این برنامه ها به زبان ترکی آذربایجانی یا دیگر زبانهای غیر فارسی در ایران نبوده است. مسوولین رادیو صدای آمریکا-بخش فارسی ادعا دارند که زبان فارسی تنها زبانی است که اکثر مردم ایران با آن آشنایی داشته و اختصاص بوجه به زبان فارسی تحت تاثیر فشار لابی فارسها نبوده است ولی فعالین حرکت ملی آذربایجان جنوبی نظر متفاوتی داشته و اعتقاد دارند که این مسئله در نتیجه نفوذ شوونیستهای فارس بوده است.

پرفسور غلامرضا صبری تبریزی، رئیس کنگره آذربایجانیهای دنیا اعتقاد دارد که هرگونه حمایت مستقیم ایالات متحده از آذربایجانیها در ایران میتواند در احقاق حقوق زبانی و فرهنگی آذربایجانیهای ایران تاثیر منفی گذاشته و این حمایتها بهانه دولت ایران جهت متهم کردن حرکت ملی آذربایجان به جاسوسی برای غرب و آمریکا خواهد بود. به نظر ایشان اگر این حمایتها تنها بصورت تشویق حرکت ملی آذربایجان و اعلام نفرت از اقدامات دولت ایران در نقض حقوق آذربایجانیها باشد، مفیدتر خواهد بود و نیازی به کمک مستقیم وجود ندارد.

در حال حاضر حق آموزش به زبان مادری در مدارس و چاپ نشریات برای آذربایجانیها و دیگر اقلیت های زبانی در ایران بعنوان یک آرزوی دشوار باقی مانده است. همین مسئله میتواند باعث نگاه و توجه اقلیت های ایرانی به خارج از مرزها شود.

لینک برنامه تلویزیونی شبکه الجزیره در مورد آذربایجان از یوتیوب:

http://www.youtube.com/watch?v=iPqc9NhQhY8

*-در این برنامه مجری به اشتباه جمعیت ترکهای آذربایجانی را حدود دوبرابر جمعیت ساکن در جمهوری آذربایجان قید کرده بود که در متن تصحیح و به بیش از سه برابر تغییر داده شد

11 Haziran 2008 Çarşamba

ثانیه به ثانیه بر تعداد بینندگان گونازتی وی افزوده می شود

گمانه زنی هایی که طی یک ماه اخیر در خصوص میزان توجه مردم ایران به کانال ماهواره ای گوناز تی وی بعمل آمده نشان دهنده اقبال جدی و وسیع عموم مردم کشور به این کانال منحصر بفرد آذربایجانی است.

نتایج بررسی های اولیه نشان می دهد علاوه بر 40 میلیون آذربایجانی،قشقایی،ترک سنقر،ترک خراسان و کرمان و همچنین ترکمن مقیم سراسر ایران که مخاطبان اصلی این تلویزیون هستند جمع کثیری از آذربایجانیهایی که به زبانهای گیلکی، تالشی،کردی،لری،فارسی و آسوری تکلم می کنند و اشنا به زبان ترکی آذربایجانی هستند و عمدتا در ایالت تاریخی آذربایجان زندگی می کنند نیز از جمله علاقمندان این کانال ماهواره ای شده اند و برنامه های آن را با رغبت نگاه می کنند.

در حال حاضر در تبریز برخی از مردم از کانال گوناز تی وی بعنوان کانال حسرت نام می برند.

آنها معتقدند این نخستین بار است که یک تلویزیون مستقل آذربایجانی 24 ساعته ایجاد شده و قادر به دفاع موثراز موجودیت ملت بسیار با افتخاری گردیده که به رغم تمدن کم نظیر هزاران ساله اش، طی هشتاد سال گذشته در جمیع عرصه های ملی توسط فاشیستهای آریایی تحقیر و تضعیف شده است.



مشخصات فنی دریافت تصویر از گوناز تی وی به قرار زیر است:

Güney Azərbaycan TV, 2005-ci ilin aprel ayının 25-dən efirdədir !

گروههای تروریستی پ.ک.ک و پ.ژ.ا.ک آلت دست جمهوری اسلامی ایران - آلپر بیجارلي

بازیگری گروههای تروریستی در منطقه خاورمیانه به یک امر بدیهی تبدیل شده است از جمله این گروهها می توان به گروه تروریستی پ.ک.ک. اشاره کرد که با تبدیل شدن به آلت دست سازمانهای امنیتی کشورهای مخالف ترکیه در منطقه با اوامر آنها هر از گاهی منافع ترکیه را تحت پوشش حمایت از کردها مورد حمله قرار می دهد چنانکه در طور بیش از ۲۰ سال حملات تروریستی این گروه در ترکیه بیش از ۳۰ هزار انسان بی گناه به خاک و خون کشیده شده و بسیاری از روستاها به خاطر حملات این گروه وحشی خالی از سکنه شده است.

پ.ک.ک از بدو تاسیس رابطه تنگاتنگی با دشمنان ترکها در منطقه بر قرار کرده و با استفاده از خاک، کمکهای لجستیکی و آموزشی دشمنان ملت ترک حملات ناجوانمردانه ای را بر علیه ملت ترک تدارک دیده است در اوایل تاسیس سوریه با آلت دست قرار دادن پروه تروریستی پ.ک.ک. و باحمایتهای بی دریغ ایران، یونان، ارمنستان، شوروی و بعضی از کشورهای اروپائی تجهیز شدند و باپگاهای خود را در دره بقاع لبنان پایه گذاری کردند و سرویس امنیتی سوریه با یونان، ارمنستان، شوروی این گروه را آموزش و تجهیز کردند و بعد از قدرت گیری سپاه پاسداران در ایران و همچنین تداخل منافع ایران و ترکیه در منطقه مقامات امنیتی ایران این گروه را بیشترین حمایت مالی و لجستیکی کرده اند و از این گروه به عنوان حربه ای بر علیه ترکیه مورد استفاده قرار داده است

جمهوری اسلامی ایران حتی از این گروه به عنوان یک حربه برای خارج کردن تلویزیون “گوناز”از ترک ست استفاده کرد همانگونه که آگاهان می دانند این گروه در سالروز دستگیری اوجالان در سال ۱۳۸۴ در شهر ترک نشین ماکو دست به یک تظاهرات زد و این تظاهرات با حمایت ماموران امنیتی جمهوری اسلامی ایران به سوی بازارچه مرزی شهر بازرگان هدایت شد و تا این گروه وارد بازارچه طرف ترکیه شود و آنجا را آتش زند ولی ماموران امنیتی با کنترل اوضاع نگذاشتند این گروه کاری انجام دهد و با این کار جمهوری اسلامی یک پیام به ترکیه فرستاد که اگر تلویزیون “گوناز تی.وی” را از ترک ست خارج نکند دست این گروه تروریستی را بیشتر باز خواهد گذاست در آن حادثه بیش از ۵۰ نفر ازحامیان پ.ک.ک از ترکیه با هماهنگی ایران وارد شهر ماکو شده بودند که تعدادی از آنها دستگیر و بعدا به ترکیه برای امضاء توافق امنیتی بین ایران و ترکیه به ترکیه تحویل داده شدند.

همکاری آشکار این گروه با ایران برای ضربه زدن به منافع ترکیه چیز پنهانی نیست ولی تحلیل گران ترکیه با دیدن این همه همکاری این گروه باز در تحلیل های خویش فریب ایران را می خورند و فکر می کنند با تحویل چند تروریست از طرف ایران به ترکیه ایران دوستی و برادری خویش را ثابت کرده است و نمی دانند که این فتنه های همه زیر سر ایران و ماموران امنیتی ایران است که این گروه تروریستی را شیر می کند و به جان ترکها می اندازد و بعدا چند نفر از اینها را دستگیر کرده و تحویل ترکیه می دهند و روزنامه نگاران و تحلیل گران ترکیه را با این بازیهای سیاسی فریب می دهند و به اشتباه می اندازند.

ایران در حالی که بزرگترین گروه مخالف خود را در عراق زمین گیر کرده است چگونه است که از پس یک گروه گروریستی بر نمی آید؟ اینها همه بازی است برای فریب ترکیه و سیاستمداران ترکیه که کاری با جمهوری اسلامی نداشته باشند با یکی از سربازان ترک آذربایجان که در منطقه قندیل ایران خدمت کرده است صحبت می کردم و ایشان گفت ما یک بار متوجه شدیم که یک هلی کوپتر ایرانی در حال انتقال اسلحه و آذوقه به گروه پ.ک.ک. است و تا فرمانده ما فهمید که ما از این قضیه خبردار شدیم فردای آنروز ما به جنوب کشور انتقال دادند و نگذاشتند ما در آن منظقه بمانیم این یک نمونه از هزاران بار کمک جمهوری اسلامی به این گروه تروریستی می باشد.

جمهوری اسلامی حتی بسیاری از زخمی های این گروه را در بیمارستانی در ارومیه مداوا می کرد و حتی اگر در کوه بعضی از این افراد را هم دستگیر می کردند شرط آزادی این افراد را حمله به ترکیه قرار می دادند که باید بعد از آزادی باید به منافع و سربازان ترکیه حمله کنی و الا به شما کمک نخواهیم کرد این بازی کثیف جمهوری اسلامی با ملت ترک نباید از یادها برود.

ماموران امنیتی ایران از این گروه تروریستی حتی برای نابودی گروه های کرد مخالف ایران هم استفاده کرده است و با گرفتن آتو از این گروه بیشتر این گروه را آلت دست خویش کرده است یکی از کردهای ایرانی تعریف می کرد که این گروه یک بار یک گروه مبارز کرد ایرانی به نام “آتش سرخ” را که در کردستان عراق پایگاه داشتند با دستور ایران با حیله و نیرنگ به دام انداختند و تحویل جمهوری اسلامی ایران کردند و تمامی کادرهای ارشد این گروه کرد ایرانی (از جمله چمچمال و پنجوینی) توسط جمهوری اسلامی اعدام شدند و بقیه هم به ابد و زندانهای طویل المدت محکوم شدند.

حیله و نیرنگ گروه تروریستی پ.ک.ک اینگونه بوده است که آنها گروه “آتش سرخ” را به کمپ خویش دعوت می کنند و می گویند که بیایید با هم همکاری کنیم گروه کرد ایرانی هم فریب آنها را می خورند به صورت دسته جمعی به کمپ گروه تروریستی پ.ک.ک می روند و در حالی که گروه کرد ایرانی استراحت می کردند آنها را خلع سلاح می کنند و دستهای آنها را می بندند و به جمهوری اسلامی تحویل می دهند و جمهوری اسلامی هم با روبه صفتی از صحنه تحویل گرفتن این گروه فیلم برداری و عکس برداری می کنند و به عنوان یک سند بر علیه پ.ک.ک. استفاده می کنند و در آن زمان جمهوری اسلامی به پ.ک.ک گفته بود که اگر با ما همکاری نکنی این فیلم را به عنوان سند جنایات شما علنی خواهد کرد و حتی در اتحادیه اروپا مطرح خواهد کرد و این گروه تروریستی حتی به کردها هم رحم نکرده است و دست این گروه تروریستی به خون کردها هم آلوده است.

حتی بسیاری از گروههای سیاسی کرد از جمله “کومله” گروه تروریستی پ.ژ.ا.ک را عامل جمهوری اسلامی می دانند و این گروه را دست ساز ایران می دانند.

بعضی از تحلیگران حتی حملات اخیر پ.ک.ک به ترکیه را با ایران مرتبط می دانند چرا جمهوری اسلامی همیشه می خواهد منطقه در بحران باشد تا او بتواند خود را حفظ کند با حملات ارتش آمریکا به ماموران سپاه قدس در مرکز عراق و دستگیر آنها جمهوری اسلامی خواست منطقه بحران را عوض کند و ترکیه را مشغول کند و باز از پ.ک.ک به عنوان یک گروه مزدور کمک گرفت و به منافع ترکیه ضربه زد.

متاسفانه جمهوری اسلامی با بازی های سیاسی خویش سیاستمداران و روزنامه نگاران ترکیه را فریب داده است و آنها فکر می کنند که جمهوری اسلامی ایران در جنگ با ترور در کنار آنها هستند در حالی که ایران از پشت به ملت ترک خنجر می زند و پ.ک.ک را حمایت می کند.

www.11007.bayb…

ایجاد اخلال در برنامه های گوناز تی وی

اورمونیوز(۱۰ تیر ۱۳۸۵): بنا به گزارشهای رسیده از اورمیه در چند روز گذشته ایجاد اختلال و پارازیت بر روی برنامه های تلویزیون آذربایجان جنوبی (گوناز تی وی) شدت یافته است. این گزارش حاکیست که این پارازیتها در اواسط روز که تلویزیون بیننده کمی دارد بسیار کم است ولی چند دقیقه مانده به آغاز برنامه های زنده تلویزیون شدت پیدا کرده و تا پاسی از شب ادامه می یابد. این ایجاد اختلال در روزهای اخیر و همزمان با سالروز تولد بابک خرمدین شدت یافته و مناطق بیشتری را تحت پوشش قرار داده است.

جمهوری اسلامی ایران از زمان آغاز به کار این تلویزیون سعی در ایجاد موانع در مقابله با آن داشته است.

گوناز تی وی یه آرتیق احتیاجیمیز وار...

آذربایجانین معاصیر تاریخینه باخدغیمیزدا،مشروطه دن تخمینا 15 ایل داها اول باش وئرن ، "رژی" معاهیده‌سینین علیهینه اولان اعتراضلارین باشیندا، تبریز شهرینده‌کی باش وئرن عصیانلار دوروب دور. (بو معاهیده‌یه اساسا توتون و تنباکی ینین آلیم ساتیمی یانلیز انگیلیسین رژی کوماپانیسینه وئریلمیشدیر.). بو اعتراضلارین نه قده‌ر بؤیوک اولودوغونو، تکجه تبریزده 4 مین سیلاحلی اینسانین یورویوشونده، ائله‌جه‌ده "امین السلطانین" شکیلین بو شهرده ایتلرین بویوندان آسماسی تصدیقله‌ییر. بو معاهیده نی "ناصرالدین شاه" گیزلی‌جه ایمضا لامیشدیر. آمما بو زیان وئریجی معاهیده نین اوستون آچان و ایلندیرن، "اختر" قزئتی اولموشدور. بو قزئت، کؤکوـ کؤمجی آذربایجاندان اولان آمما استامبولدا یاشایان ضیالی لریمیز طرفیندن یازیلیب ایرانین باشا باشیندا، باشدا تبریز اولماقلا یاییلیردی. چکینمه‌دن دئمک اولار کی اختر قزئتینین بو آیدینلیق وئرمه‌لری اولماسایدی بو بویدا عصیان لارا، تبریز باشچیلیق ائده بیلمزدی. چونکو هر اینقیلابین تمل داشین آیدینلانماق قویور. داها سونرالار باش وئرن مشروطه، خیابانی و پیشه‌وری حرکتلرینین شعور یاپی سین(زیرساختار شعوری)، قزئت لر و یازیلار یارادا بیلمیشدیرلر. بو قزئت لرین ایستر قوزئی آذربایجاندا، ایستر گونئی آذربایجاندا، ایسترسه‌ده آنادولودایازیلیب یاییلماغیندان آسیلی اولمایاراق آذربایجانلیلارین شعور چیچکلنمه‌سینده چوخ بؤیوک رول اوینا بیلمیشدیرلر. بورادا یانلیز، بو قزئت‌لرین بیر ئچه‌سینین آدینی چکمه‌کله کیفایتله‌نیب، سؤزو اوزاتماق ایسته‌مزدیم. "ملانصرالدین"،" ایران نو"،"آذرآبادگان"، "تجدد"، " بیرق عدالت"،"حریت"،"یولداش"،"تکامل"،"آژیر"،"یومروق" و...


بو قزئتلر بیر کؤرپو اولوب، میرزا جلیل ممد قلیزاده، محمد امین رسولزاده،طالبوف تبریزلی، ماراغالی زین العابدین، میرزا تقی خان رفعت، شیخ محمد خیابانی، سید جعفر پیشه وری و باشقالاری کیمی داهی شخصیتلرین، میللی و مودرن دوشونجه لرین میللتیمیزه چاتتیراراق، بو فیکیرلری کوتله‌وی‌لشدیره بیلمیشدیلر.


بیر داها خاطیرلاتمالییام کی بیر توپلومون دوشونور(متفکر)لرینین سایسی و یا بیلگی‌سی نه‌قده‌ر چوخ اولماغی، توپلومو آلت اوست ائده بیلمه‌یه‌جک، مگر اونلارین فیکرینی یاییب کوتله‌وی لشدیره‌نه قده‌ر.


آمما ایران ایسلام اینقیلابیندان سونرا، آذربایجاندا باش وئرن ان بؤیوک عصیانلارین باشیندا، 1385 نجی گونش ایلینده باش وئرن خرداد حاثه‌لری دورور. بو حرکتلر،آنجاق بیر تحقیرائدیجی کارکاتورا اعتراض دیر دئیه باشدان سوودو ائتمک هئچ ده اینصافدان دئییل. خرداد حادثه‌لری، آذربایجاندا داها اوللر باش وئرن اینقیلابلارین دوامی ساییلیر. بو حرکت، منفور دوشمنین" پیشه‌ورینین حکومتین ییخیب، دیللرینی ده یاساق لادیق. هر نه قورتولدو" دئیه سؤزلرینی بیتؤولوکله بوشا چیخارتدی.


1325 تا1357 قده‌ر، سهند(بولود قاراچورلو) دن باشقا او سویه یه‌ چاتا بیه‌جگی‌ میللی بیر اینسان یئتیشه بیلمه میشدی. اما 1357 اینقیلابیندان سونرا "وارلیق" و "دیلماج" و .... قزئت‌لر، 1325 سوسدورولماسینین، اومود ایشیغی ساییلیریلار. آمما بو قزئت‌لرین، گونئی ده میللی شعوری یئتیشدیریب توپلومو چاخالایا بیه‌جک گوجلری یوخ ایدی.


بیر طرفدن ده فارس شوونیستی رادیو، تلویزیون، وب‌و ... کیمی مدیا لاردان فایدالانیب ایستدیکلری قده‌ر بیزی اریدیب، آرادان آپارماغی باشارا بیلمیشدیلر. گونئی آذربایجانین سون نفسلرینده، دده قوقوت سایاغی، بابک سایاغی بیر کانال بیزی اوچورومون آغزیندان قورتاماغی باجاردی.


میللتیمیز بو کانالین دیرلی و چئشیدلی یایینلاریندان، فایدالانیب گونتای جوانشیر، سلیئمان اوغلو،دکتر ضیا صدر و بیر چوخ بیلیم آداملاریمیزین فیکیرلرین منیمسه ییب، بلکه دئیردیم بو کانالین واسیطه‌سی‌ایله میللی شعوردان یئتکینلشدیلر. 1 خرداد دا سسلنن شعارلار، تورکجه آدلارین چوخالماسی، توی لاردا دوگونلرده یانلیز تورکو موسیقیلرینین سسلنیلمه‌سی، تبریزده، خوجالی سوی قیریمینا اعتراض، 21 آذر گونو تبریز و باشقا شهرلرده، نئچه ساعت لیق دا اولموش اولسا آذربایجانین شانلی بایراغینین دالغالانماسی و... کیمی اولایلارین یارادانی گوناز تی وی اولموشدور.


بو گون گونئی آذربایجانا، فارس شوونیزمیندن داها بؤیوک تهلوکه، کوردلرین باتی آذربایجانی(آذربایجان غربی) اؤزومکولشدیرمک ایستیقامتینده آپاردیقلاری بیر تورلو ایشلر دیر.کرکوک حادثه‌لریندن جدی بیر درس آلمادیغیمیز تقدیرده ،کورد تروریستلری طرفیندن تورپاقلاریمیز ایشغال اولاجاق. کوردلرین چیزدیکلری خریطه هئچ ده ظرافات دئییل...


بئله بیر دورومدا اورتادا، یارایا بیله‌جک تک بیر فیکیر وار اودا تورکست ده گونئی آذربایجانین همه‌شلیک بیر کانالینین اولماسی دیر. چونکو گونئی ده، تلستار12 مسیری چتینلیکله توتولور و اوندان داها بؤیوک پروبلئم تلستار و هات برد مسیرلرینه، ایران طرفیندن پارازیتلرین بوراخیلماسی‌دیر.


آذربایجانلیلار اوچون تورکست ده ادبی، کولتورل، مدنی بیر کانالین اولماسی،گونئی آذربایجانین میللی حرکتینین دیشاریدا چیرپینان اوره‌گیدیر. بئله بیر کانالین تورکستده قالماسینا، تورکیه دؤولتی طرفیندن یانلیز سیاسی وئرلیشلرین اولماماسی شرطی‌ایله اذین وئریلیر. چونکو سیاسی یایینلار، ایران و تورکیه آراسینداکی سیاسی ایلیشگیلری پوزا بیلر و ایران دا قارشیلیق دا، کورد تروریستلری ایله(پژاک) لا ایش بیرلیگی آپاریب، تورکیه نین ایچ ایشلرینده مداخله ائده‌ر.


تورکستده یاییلا بیلن کولتورل و ادبی بیر کانال، اولا بیلسین یاخین مدتتده چوخ بؤیوک اوغورلار(گؤزه چارپان باشاری لار) قازانا بیلمه‌سین آمما میللی حرکته اوزاق مدتتده چوخ بؤیوک باشاری لار قازانا بیلر. منجه بو گون میللی حرکتین شعور و بیلگی یاپیسن اولدوقجا گوجلندیر مه‌لییک. سؤزومون سونون حوسئین جاویدین شعری ایله بیتیریب میللی حرکته اوغورلار دیله‌ییرم.


تورانا قیلیجدان داها کسگین اولو قووت


یانـــــــــلیز مدنیت، مدنیت، مدنیت


تبریز 23/05/1386


تبریزلی چاغداش

نارضایتی حکومت ایران از پخش برنامه های کانال تلویزیونی "گوناز تی وی"

پخش برنامه های کانال ماهواره ای آذربایجانی "گوناز تی وی" از ماهواره ترک ست موجب خشم مقامات ایرانی شده است و تهران در صدد راهی است تا با �?شار بر مقامات ترکیه حق پخش برنامه های این کانال را لغو کند.
تلویریون 24 ساعته گوناز تی وی (تلویریون آذربایجان جنوبی) از شهر شیکاگو آمریکا اقدام به پخش برنامه برای آذربایجانیهای ایران میکند. کانال تلویزیونی گوناز تی وی از آوریل گذشته پخش برنامه های تلویزیونی خویش را شروع کرده است. در سایت اینترنتی این کانال تلویزیونی هد�? عمده و اصلی آن مبارزه با شونیزم �?ارس و هم چنین تلاش برای احیای هویت ملی آذربایجانی عنوان شده است.
منابع دیپلماتیک دوشنبه گذشته از نارضایتی �?زاینده مقامات ایرانی از پخش برنامه های کانال تلویزیونی گوناز تی وی خبر دادند. چرا که پخش برنامه های ناسیونالیستی گوناز تی وی خوشایند حکومت ایران نیست. با پخش برنامه های کانال تلویزیونی گوناز تی وی از ماهواره ترک ست 2 مقامات ایرانی از همتایان ترک خود درخواست کرده اند تا مجوز پخش برنامه های این کانال بخاطر آنچه که از سوی مقامات ایرانی �?عالیتهای ( تبلیغات) تجزیه طلبانه نامیده شده لغو گردد. در پاسخ به این ادعا مسئولین ترکیه لزوم تحقیقات بیشتر در این مورد را یادآور شده اند.
شایدکانال تلویزیونی گوناز تی وی با اختصاص بودجه 75 میلیون دلاری دولت آمریکا برای گسترش �?عالیتهای کانالهای ماهواره ای و سازمانهای غیر دولتی درجهت تغییر حکومت ایران مرتبط باشد. در همین راستا رادیو صدای آمریکا روزانه یک ساعت برنامه برای ایران پخش میکند و از ماه آوریل برنامه های این رادیو به 4 ساعت ونهایتا به 24 ساعت ا�?رایش خواهد یا�?ت.
آذربایجانیها بیش ار یک چهارم جمعیت ایران را تشکیل می دهند.
چندین گروه سیاسی آذری علیه تبعیضات �?رهنگی و زبانی اعمال شده از سوی حکومت ایران �?عالیت میکنند. این تبعیضات عبارتند از: ممنوعیت تدریس و بکارگیری زبان آذربایجانی در مدارس . دستگیری و زندانی کردن �?عالین آذربایجانی . تغییر اسامی مناطق جغرا�?یایی آذربایجان.
طی روزهای اخیر تعدادی از �?عالین آذربایجانی که برای احقاق حقوق �?رهنگی و زبانی �?عالیت میکردند دستگیر و زندانی شده اند.
اتهام این ا�?راد از سوی حکومت ایران شورش علیه حکومت اعلام شده است.
از دید حکومت ایران ناسیونالیستهای آذری تهدیدی علیه این حکومت محسوب میشوند. خصوصا پس از �?روپاشی شوروی و استقلال جمهوری آذربایجان.
به نظر میرسد گروهای ناسیونالیست آذری ایجاد آذربایجان واحد را که متشکل از جمهوری آذربایجان و آذربایجان جنوبی است را در سر می پرورانند.

منبع خبر: http://www.abhaber.com/news_page.asp?id=2379

http://www.tahapress.com/contentview.php?id=1244

تلویــــــــــــــــــزیـــــــــــون گونــــــــــــــــــــــــاز

(((آذربایجان- تسلیت)))بله .هنوز پنج سال از آن اتفاق ننگین نگذشته است.اما یک مثل تورکی می گه:"قئش گئدر –اوزو قره لئخ کوموره قالار((زمستون میره - روسیاهی اش واسه زغال می مونه))


استاد رحمان اسداللهی گارمونیست معروف آذربایجانی مقیم آمریکا در آن روزها تصمیم گرفت تا از طریق اجاره یک ساعت از وقت یکی از تلویزیونهای لس آنجلسی فارسی اقدام به پخش برنامه ها یی به زبان تورکی آذربایجانی کند.البته این امر میسر شد وچند صباحی هم ادامه یافت وهمه هم شاهد بودیم که درآن یک ساعت برنامه حتی یک کلمه صحبت سیاسی انجام نمیگرفت وکار به جایی کشیده شده بود که به کسانی که با برنامه تماس می گرفتند هم تذکر داده میشد که نباید مسائل سیاسی و قومی درشبکه مطرح شود .حدود90% وقت برنامه هم به موسیقی اختصاص داده شده بود.اما فاشیستها و شوونیست های فارس این برنامه یک ساعته را هم برای ملت آذربایجان زیاد دیدند ودر شبکه های دیگر رو به فحاشی آوردند ویک روز که استاد رحمان در حال اجرای برنامه بود ، ناگهان برنامه قطع شد و بر صفحه تلویزیون این کلمات نقش بست :


**** آذربایجان تسلیت ****


این دو کلمه در عین کوتاهی حاوی پیامی شفاف برای مردم آذربایجان بود."آذربایجان تسلیت" یعنی آذربایجان وآذربایجانی مرد وآنها را به خاک سپردند.در شبکه پارس هم "زیا آتابای" از خوشحالی در پوست خود نمی گنجید



آن شب خیلی ها شب را با چشمانی گریان صبح کردند.شاید آن شب همه به این فکر میکردند که ای کاش آنجا بودند و...


یکسال گذشت وهیچ خبری از استاد رحمان وشبکه نشد.تا اینکه روزی این خبر در صدر اخبار همه سایتهای آذربایجانی قرار گرفت :


***** تلویزیون گوناز فعالیت خود را آغاز کرد *****



این خبر خیلی سریع بین مردم پخش شد.اما اینبار باورنکردنی بود.


گوناز کانالی بود که با کمترین امکانات و معمولا هم توسط دو نفر اداره میشد .اما یک چیز آن منحصر به فرد بود.آنهم اینکه هرکسی میتوانست با آن تماس بگیرد ودرباره هر موضوعی که دلش میخواهد صحبت کند.مدتی بعد هم استاد رحمان در این تلویزیون حضور پیدا کرد وبا افشاگری های او تازه فهمیدیم که اونجا چی گذشته.


**دیری نپایید که این شبکه با کمترین امکانات بوی سبقت رو از شبکه های دیگرگرفت وتا جایی پیشرفت که دوماه پیش سرور اینترنتی pam-tv اعلام کرد که تعداد تماشاگران روزانه گوناز از طریق اینترنت از مرز 450000 نفر فراتر رفته است وآنها مجبور شدند سروری اختصاصی برای گوناز تخصیص دهند.


آقای احمد اوبالی مدیر این شبکه در ابتدا با تهیه سرمایه اولیه این شبکه از محل فروش رستوران خود تصمیم گرفته بود فقط حدود یک ونیم سال این شبکه را باز نگه دارد.چندی پیش هم خود او اظهار داشت که به دلیل مشکلات مالی شبکه بسته خواهد شد. اما دوهفته پیش قول داد که تمام توان خود رابکار خواهد گرفت تا این شبکه باز بماند.(البته خبر اخیر خیلی از پان ایرانیستها را ناراحت و برخی را روانه بیمارستان کرد)


حال بیایید ببینیم وظیفه ما در قبال گوناز و ادامه حیات آن چیست؟؟؟


آیا باید بنشینیم ونگاه کنیم که روزی این شبکه هم بسته شود و فاشیستهای خارجی داخلی مانند "پزشکپور" خوشحال شوند؟؟؟؟


آیاباید گوناز بسته بشه وما منتظر بمونیم تا این کودن ها برای ما تریبون درست کنند؟؟؟؟


به قول دکتر "علیرضا نظمی افشار" : ((ما اگر چشمانمان را به دست بیگانگان بدوزیم ، این از جنبه های فرهنگ بردگی استعماری است که اجازه نمیدهد که برای انسان اراده ای باقی بماند که خودش برای خودش کاری انجام بدهد وهمیشه منتظر میماند که دیگران برایش تلویزیون باز کنند یابرایش عمران وآبادی کنند- برایش حزب درست کنند-به دستش بلندگویی بدهند وبگویند بگو....برادران ،حزبی که آنها باز کنند، اساس نامه اش را هم خودشان


می نویسند ، اگر تلویزیونی برایتان باز کنند ،برنامه ها را خودشان کنترل میکنند واگر روزی کلمه ای ازآنها انتقاد کنی ،شما رو اخراج میکنند وجایش مینویسند :آذربایجان تسلیت))


به هرحال برای ما هم فقط یک راه باقی میماند.آن هم کمک به تلویزیونی که از خودمان است.البته این کمک هم تنها کمک مالی نیست.همیشه برای انجام هر کاری روحیه انجام هم لازم است.ما باید تلاش کنیم نه تنها یک تلویزیون بلکه دهها تلویزیون مثل گوناز به وجود آیند وبه فعالیت خود ادامه دهند.تا بازشدن شبکه های دیگر هم وظیفه ماست تا با کمک خود به گوناز ، راه را برای انتقال آن به یک ماهواره پربیننده همچون HOTBIRD هموار کنیم.


************************************


در پایان من وظیفه خود دانستم تا در این باره مطلبی هرچند کوتاه بنویسم وقدری مساله برای برخی ازکاربران در داخل روشن تر شود.البته درسته که کمک مالی از داخل ایران هم کار ساده ای نیست .اما بهترین راهی که تاکنون اشخاص بسیاری از داخل به گوناز کمک کرده اند ، استفاده از کارتهای کردیت معتبر همچون VISA وMASTER CARD ومراجعه مستقیم به سایت اینترنتی گوناز به آدرس زیر است.


www.gunaz.tv

البته این آدرس هم به لطف دولت ایران فیلتر شده .اما شما می تونین برای گذر از فیلترینگ از آدرس زیر استفاده کنین:


https://www.dongtaiwang.com/dmirror/http/www.gunaz.tv/donations.html

که در این سایت می تونین به قسمت yardim مراجعه ونسبت به کمک اقدام کنید.


یاشاسین آذربایجان ***************


برگرفته از وبلاگ گروه اذرباي http://www.farmaneariya.blogfa.com/






نوشته شده توسط امير ساعت 11:26 موضوع مطلب :‌ ماهواره های قابل دريافت در ايران

bir sened daha ....

AZƏRBAYCAN ABŞ-la İRAN ARASINDA QALIB

Xəzər İbrahim: “Biz regionda yeni bir münaqişənin yaranmasını istəmirik”
Vəfa Quluzadə: “Azərbaycan öz ərazisini ABŞ-a verməyəcək”



ABŞ-ın İrana qarşı hərbi əməliyyatlara başlaya biləcəyi ilə bağlı məlumatlar yenidən dünyanın aparıcı mətbuat orqanlarının gündəminə çıxıb. İrana qarşı hərbi əməliyyatlar ehtimalının yüksək olduğunu bu dəfə Amerika Konqresinin nüfuzlu üzvlərindən biri konqresmen Mark Kirk söyləyib.
ABŞ-ın İraqa qarşı hərbi əməliyyatlara başlamasında fəal rol oynayanlardan biri olan Mark Kirk deyib ki, hazırda o, İranın nüvə təhdidlərini aradan qaldırmaq üçün özəl plan üzərində işləyir. Kirkin bizimçün ən diqqətçəkən fikri Azərbaycanla bağlıdır. O deyib ki, ABŞ-ın İrana qarşı hərbi əməliyyatlara başlasa, Türkiyədən yox, Azərbaycan, Bəhreyn və Küveytdən yardım gözləyəcək. “Türkiyədən gözlədiyimiz isə o olacaq ki, heç nəyə qarışmasın” - deyən konqresmenin Azərbaycanın roluna önəm verməsi ölkəmizin başının üstündə təhlükələrin dolaşdığını söyləməyə imkan verir. Son vaxtlardan Azərbaycanın bu münaqişədə neytral olacağını söyləyən ölkə hakimiyyətinin bu məsələyə münasibəti maraq doğurur.
XİN-in mətbuat katibi Xəzər İbrahim bildirdi ki, fərziyyələrə şərh vermək istəmir: “Digər tərəfdən, Azərbaycan öz mövqeyini dəfələrlə bildirib ki, regionun bütün münaqişələrinin sülh və danışıqlar yolu ilə həllinin tərəfdarıdır. Biz istəməzdik ki, regionda hansısa bir yeni münaqişə yaransın. Çünki bölgə artıq münaqişələrdən doyub. Nəzərə alınsa ki, regionda Abxaziya, Osetiya, digər tərəfdən Ermənistan-Azərbaycan münaqişəsi var, bu problemlər regionda böyük təhlükələr yaradır. Yeni bir problem olsa, bu, bölgənin vəziyyətini daha da acınacaqlı edəcək”. İraq əməliyyatları zamanı Türkiyənin oynadığı rolu İran məsələsində Azərbaycan təkrarlayarsa, bu, ölkəmizlə ABŞ arasındakı münasibətlərə təsir göstərməz ki? X.İbrahim suala konkret cavab vermədi: “Biz fərziyyələri diplomatik səviyyədə şərh edə bilmərik. Bu, bütün dünyada qəbul olunmuş qaydadır”.
Politoloq Vəfa Quluzadənin fikrincə isə bəyanat İrana təzyiq etmək məqsədi daşıyır: “Çünki dəqiq heç kəs deyə bilməz ki, ABŞ İrana zərbə endirəcək. Amma müxtəlif yollarla İrana təzyiq etmək üçün gah Amerika, gah da İsraildən belə bəyanatlar verilir. Ona görə də gəlin nəticə çıxarmaq üçün tələsməyək”. Ekspert indiki halda Azərbaycanın İranla bağlı mövqeyinin birmənalı olduğunu qeyd etdi: “Azərbaycan öz ərazisini ABŞ-a verməyəcək. Özü də bu, rəsmi Bakı ilə Vaşinqton arasında heç bir problem yaratmayacaq. Elə bugünlərdə İraq hakimiyyəti özü də öz ərazisindən İrana qarşı əməliyyatlar keçirilməsinə icazə verməyəcəyini bildirdi. Üstəlik, ABŞ-ın İran ətrafında o qədər bazaları var ki, Azərbaycandan imtina da edə bilər, elə İraqın özündən də”.
Cavid TURAN

9 Haziran 2008 Pazartesi

Əhmədinejadın uğursuz Roma səfəri

QAFSAM | 06/06/2008
Qafqaz Beynəlxalq Strateji Araşdırmalar Mərkəzi
İran İslam Respublikasının (İİR) prezidenti Mahmud Əhmədinejad prezudent olduğu müddətdə ilk dəfə olaraq Avropaya səfər edib. İİR prezidenti bu səfərdən öncə yenə İsrailə qarşı kəskin və ağır ifadələr işlətmişdi. O iyun ayının ikisində İslam İnqilabı rəhbərinin Ayətullah Xomeyninin ölümünün ildönümündə çıxış edərkən İsrailin məhv olmasının yaxınlaşdığını bildirmiş və İsrail dövlətini bir daha “pislik toplusu” adlandırmışdı.

Davamı: ATM-də - www.araztm.org

Bu yazı üçün yazılan şərhləri RSS 2.0 ilə izlə. Şərhlər bağlıdır, sadəcə öz səhifənizdən izləyə bilərsiniz.

بازار قدیمی تبریز برای جهانی شدن آماده می شود


آزاد تبریز- با توجه به اینکه مجموعه بازار تبریز یکی از بازارهای بزرگ تاریخی در ایران و خاورمیانه است، عملیات آسیب‌شناسی، مستندنگاری و شناخت وضع موجود بازار تاریخی تبریز با هدف ثبت در فهرست آثار جهانی شروع شد. “حسین اسماعیلی سنگری ” مدیربافت تاریخی تبریز در گفتگو با میراث‌خبر مرمت و مستندنگاری بازار تاریخی این شهر را مهمترین برنامه سازمان میراث فرهنگی آذربایجان شرقی با هدف ثبت در فهرست آثار جهانی یونسکو دانست.

این برنامه شامل مستندنگاری، شناخت وضع موجود، رفع رطوبت پایه‌ها و ترک‌های بناست.

به گفته وی متروک ماندن بخشی از بازار به آسیب های اجتماعی و اقتصادی منجر می‌شود و برهمین اساس سازمان میراث فرهنگی قصد دارد تمام بخش های این مجموعه را زنده نگهدارد.

این مجموعه تاریخی 20 راسته و بازار، 35 سرا، 25 تیمچه، 11دالان و در حدود 5500مغازه دارد و تقریبا در بر گیرنده 40 نوع صنف و شغل است.

عواملی مانند سبک معماری بازار، آرایش مغازه ها، کثرت تیمچه ها، کاروانسراها، دالان‌ها، راسته‌ها و هم چنین انواع مشاغل و حرفه‌ها، وجود تعداد بسیاری مدرسه و مسجد که عمدتا از سابقه تاریخی برخوردارند، این بازار را به نمونه عالی محیط تجارت، کسب و زندگی اسلامی و خاوری تبدیل کرده است.

8 Haziran 2008 Pazar

اختلاف بر سر زمین در مغان، و کشته شدن یک روستایی به دست سپاه

واحید قاراباغلی
vahidqarabagli@gmail.com

ساوالان سسی: بر اساس گزارشات رسیده روز دوشنبه ۱۳ خرداد برابر با - ۲ ژوئن ۲۰۰٨ «نورالدين درگاهي»، در پی شلیک مستقیم نیروهای سپاهی در یکی از روستاهای پارس آباد مغان کشته شده است.

حادثه زمانی روی داده است که اهالي روستاي مرزی «قاراداغلي کندي» که در ۲ کیلومتری شمالغربی شهرستان پارساباد مغان زندگی می کنند، بار دیگر نسبت به تخليه اراضي زراعی محدوده روستا،که معتقدند سپاه پاسداران زمینهای زراعی حاصلخیز آنها را ضبط کرده است اعتراض می کنند، در این حال نیروهای سپاهی و انتظامی به سوی مردم معترض آتش گشوده و «نورالدين درگاهي»، نیز در اثر شلیک مستقیم گلوله جان خود را از دست می دهد.

بر اساس همین گزارش ۱۲ روستایی دیگر نیز در این حادثه زخمی. شده و به بیمارستانهای پارساباد مغان و اردبیل انتقال یافته اند که حال ۵ تن از آنها وخیم گزارش شده است.

به دنبال کشته شدن این روستایی، ‏نیروی انتظامی استان اردبیل و شهرستان پارس آباد مغان، حدود ۳۰ تا ۴۰ نفر را دستگیر کرده است. ‏هیچ یک از این دستگیریها با ارائه برگه و یا تفهیم اتهام ‏صورت نگرفته است.

به گزارش روزنامه نگاران و مدافعان حقوق بشر، از مغان هنگام مراجعه بستگان و نزدیکان زخمی شدگان به بیمارستان نیز برخی از دوستان و بستگان مقتول دستگیر شدند.«حاج حمزه درگاهي» پدر نورالدین درگاهی نیز، دستگیر و به مکان ‏نامعلومی برده شده است و به احتمال زیاد هم اکنون نیز در حبس بسر می برد.

در این میان بسیاری از خانواده های بازداشت شدگان هیچ اطلاعی از وضعیت نزدیکان خود ندارند و مشخص نیست که این افراد در کجا نگهداری می شوند. خانواده های بازداشت شدگان بیم دارند زندانیان تحت شکنجه قرار گیرند یا به طور غیرقانونی با آنها رفتار شود.

هم اينک نيروهاي سپاه تمام راههاي ارتباطي به چهار روستاي آيازکندي، قاراداغلي کندي، بويوک خانلي و خليل کندي را مسدود کرده و تحت کنترل خود گرفته اند.

مردم منطقه مغان می گویند «نورالدین» نخستین قربانی رفتار خشونت آمیز و خلاف قانون نیروهای انتظامی و سپاهی نبوده است.

سه سال پیش نیز این اعتراضات در مغان بوقوع پیوست که متعاقب آن چندین تن از اعتراض کنندگان جانشان را از دست دادند.

به گفته روستاییان و زمین داران مغانی این مسائل را در سفر رئیس جمهور به استان اردبیل با او در میان گذاشتند و دکتر احمدی نژاد بر لزوم حل مشکل تاکید کرده اما فقط برخی ازمجموعه توانستند به صورت ناقص دریافت (۳ هکتار زمین) به حق خود دست یابند.

خاطر نشان می شود آبانماه سال گذشته جمعی از ساکنان محدوده شرکت پارس مغان نیز به منظور احقاق حق خود مبنی بر واگذاری اراضی زراعی تصرف شده آنها توسط شرکت مذکور، در مقابل مجلس شورای اسلامی تجمع کرده بودند.

آنها معتقد بودند شرکت پارس مغان با اجبار زمین های زراعی آنها را جهت توسعه این شرکت تصرف کرده و اکنون آنها خواستار باز گشت زمینهای مذکور به صاحبانش و احقاق حق خود هستند.